Farbami można pochlapać ściany, plasteliną pobrudzić podłogę. Może jeszcze dzieci na to za małe? Tego typu argumenty i marudzenie lepiej odłożyć na bok i pozwolić swoim pociechom na ekspresję twórczą. Warto wprowadzić zabawy plastyczne do rodzinnej codzienności. Im częściej dziecko ćwiczy palce i precyzję ruchów za pomocą kredki, pędzla czy plasteliny, tym łatwiej przyjdzie mu nauka pisania. Poza tym to doskonały sposób na uwalnianie dziecięcej kreatywności i ćwiczenie koncentracji.

Zdaniem ekspertów twórczość dziecka nie rozwija się nagle, w jakimś konkretnym wieku, na jakimś konkretnym etapie życia. (…)Ten długi okres trwa od urodzenia, przechodząc stopniowo fazy w rozwoju, które kształcą się pod czyimś wpływem” – czytamy w książce Anny Dreweckiej „Dzisiaj narysuję… Rozwój plastyczny dziecka”. 

Małe dziecko jest niezmiernie ciekawe świata, głodne nowych doświadczeń, chce się uczyć nowych rzeczy – warto dać mu ku temu okazję. Wystarczy tylko kartka, ołówek, kredka… Zanim zaczną powstawać rysunki, dziecko będzie tworzyć tzw. bazgroty. Ołówek będzie trzymany nieprawidłowo – w garści. Z czasem ruchy palców i dłoni będą stawać się coraz lepsze, coraz bardziej precyzyjne. Dziecko będzie ćwiczyć właściwe ułożenie ołówka. „Prawidłowo wychowywane dziecko potrafi już w 2. r.ż. posługiwać się ołówkiem” – podaje podręcznik „Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży” pod red. Marii Żebrowskiej. Kończąc 3 lata dziecko potrafi posługiwać się nożyczkami.

Podstawowe, początkowe aktywności plastyczne dziecka

Wycinanie

Wycinanie usprawnia ruch przywodzenia i odwodzenia kciuka, ćwiczy koordynację ruchów dłoni i palców z ruchami przedramienia, pozwala na kreatywność, uczy cierpliwości.

Dlaczego warto?

Zabawy plastyczne mają niewątpliwie pozytywny wpływ na rozwój dziecka. Oto przykładowe argumenty:

  • możliwość wyrażania siebie, swoich uczuć, emocji, przeżyć
  • wsparcie rozwoju emocjonalnego
  • kształtowanie wrażliwości estetycznej
  • uwrażliwianie na piękno świata i przyrodę
  • rozwijanie kreatywności
  • czerpanie radości z tworzenia
  • pielęgnowanie naturalnej potrzeby odkrywania
  • ćwiczenie uważności i koncentracji
  • wzmacnianie wrażeń sensorycznych
  • doskonalenie zmysłów
  • możliwość realizowania własnych pomysłów, wykazania się inicjatywą
  • integracja z grupą, wspólne tworzenie, dzielenie się doświadczeniami
  • zdobywanie wiedzy o świecie, przyrodzie, kulturze
  • ćwiczenie wytrwałości i systematyczności
  • rozwijanie sprawności ruchowej
  • przygotowanie do różnych etapów edukacji – przedszkolnej i szkolnej

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz