Ręce – to dla malutkiego dziecka narzędzie, za pomocą którego poznaje świat. W wieku niemowlęcym ćwiczy chwyt palcami, a każdy kolejny miesiąc to trening coraz większej precyzji. Dotykanie, oglądanie, obracanie, przekładanie, wkładanie, rzucanie rzeczami - to codzienność małego odkrywcy. Warto więc zadbać o zabawki, które będą kształtować koordynację wzrokowo-ruchową.

Kilkumiesięczne niemowlęta z zafascynowaniem odrywają możliwości swoich rączek. Obserwują swoje palce, sięgają po przedmioty, uderzając dłońmi o pobliskie rzeczy i cieszą się usłyszanym dźwiękiem. Dotykają zabawek, wkładają do buzi, stukają nimi, machają, poznają świat za pomocą zmysłów. 5-miesięczne dziecko zwykle potrafi już przekładać zabawkę z rączki do rączki. Gdy chwyta zabawki, to używa czterech palców, poza kciukiem. Mając ok. 7 miesięcy, maluch używa też kciuka podczas chwytania przedmiotów. Z każdym miesiącem jego sprawność manualna jest coraz większa. „W wieku 6 miesięcy paluszki ciągle jeszcze działają razem. Dziecko dosłownie zagarnia nimi pożądane przedmioty” – czytamy w książce „Rozwój dziecka 0-3 lat”. „Począwszy od 9 mies. ż. dziecko zaczyna  posługiwać się tzw. chwytem pęsetkowym, w którym kciuk przeciwstawia się palcom. Pod koniec 1 r. ż. Niemowlę potrafi już chwytać przedmioty i trzymać je między opuszkami kciuka i palca wskazującego, co pozwala na bardziej precyzyjne posługiwanie się tymi przedmiotami” – wyjaśnia podręcznik „Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży”. Wraz z wiekiem rośnie precyzja ruchów. Dziecko sięgając po jakąś rzecz, dostosowuje dłoń do jej kształtu i wielkości. Ręce odgrywają też ważną rolę, gdy maluszek zaczyna się podnosić, siadać, raczkować, chodzić na czworakach i odkrywać otoczenie.

Dlaczego puzzle dla dzieci są wartościowe?

Zabawki typu puzzle stanowią naturalną odpowiedź na potrzeby małego dziecka, które z entuzjazmem, za pomocą rąk poznaje otoczenie i zdobywa nowe doświadczenia. To inwestycja w rozwój motoryczny i poznawczy dziecka.

W wieku 1-3 lata świetnie sprawdzą się drewniane układanki – dziecko wkłada drewniane elementy we wgłębienia w drewnianej podstawce i tworzy obrazek. Wygodne w użyciu są układanki z uchwytami oraz układanki magnetyczne. Z myślą o 1,5-2 letnich dzieci powstają także kilkuelementowe puzzle z twardej tektury, która są świetnym przygotowaniem do bardziej złożonych i wielkoformatowych wzorów. Uwagę malucha mogą przyciągnąć puzzle z grającą melodyjką lub układanki wbudowane w książeczkę. Wśród dziecięcych zabawek nie powinno też zabraknąć sorterów, pozwalających dopasowywać kształty.

  • Puzzle, sortery, układanki zapewniają ćwiczenie precyzji, uwagi, koncentracji i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  • „Zabawy ruchowo-manipulacyjne są najbardziej charakterystycznym rodzajem zabaw dzieci w wieku poniemowlęcym. Mają one ogromne znaczenie nie tylko dla wyćwiczenia ruchów rąk oraz usprawnienia motoryki całego ciała, lecz także dla rozwoju umysłowego dziecka” – czytamy w podręczniku „Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży”.
  • Zabawa jest połączeniem przyjemnego z pożytecznym
  • To wsparcie dla rozwoju emocjonalnego

Dziecko podejmuje próby, angażuje się w zadanie, uczy się cierpliwości i wytrwałości. Autorzy książki „Rozwój dziecka. Od 0 do 3 lat” radzą, aby obserwować dziecko, gdy układa proste puzzle. Gdy dziecku nie uda się dopasować elementy, należy dać mu czas, aż podejmie kolejną próbę, zamiast interweniować, pomagać, pokazywać, jak ułożyć obrazek lub wyręczać w zadaniu. Gdy dziecku uda się ułożyć puzzle, warto podkreślić, że zrobiło to samodzielnie. „Wzmocnisz w ten sposób jego poczucie sukcesu”  - mówią autorzy książki.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz