Naprawiają drzwi od szafki, pieką ciasteczka, jeżdżą na stację benzynową i doglądają budowy. W drugim i trzecim roku życia dzieci z upodobaniem naśladują rodziców i wcielają się w różne role. Mali chłopcy szczególnie lubią obserwować swoich ojców i towarzyszyć im podczas różnych aktywności. Tematyczne zabawki dla dziecka mają duży wpływ na rozwój intelektualny i emocjonalny dzieci. 

Naśladowanie prostych, pojedynczych czynności „z życia wziętych” zaczyna się już w 2. roku życia. Maluchy obserwują rodziców i otoczenie, a później „na niby” odtwarzają zachowania, ruchy, gesty, słowa, czynności i zdarzenia. Udają, że otwierają kluczem drzwi, czyszczą blat stołu, mieszają w garnkach, tapetują pokój itp. itd. 

3 rok życia przynosi bardziej złożone zabawy, w których pojawiają się już nie pojedyncze zdarzenia, a całe sekwencje czynności. Podczas zabawy dzieci korzystają z tego, co mają pod ręką i w zasobach swoich zabawek, ale też szukają zamienników i symboli. Przykładowo, kluczem do drzwi staje się klocek, kuchenną ściereczką – chusteczka higieniczna, a znaleziona podczas spacery szyszka świetnie sprawdza się w roli śrubokręta. Szczególnie chętnie dzieci naśladują własnych rodziców. Chłopcy towarzyszą ojcom podczas różnych prac i jednocześnie wykonują swoją „pracę” – np. razem z ojcem, zajmującym się naprawą zegarka – „na niby” naprawiają swój wyobrażony albo zabawkowy zegarek. 

To, jak dziecko się zachowuje, w jaki sposób zwraca się do innych podczas zabawy, jakie emocje naśladuje, jak reaguje na trudności – to wszystko jest dla rodziców, dla ojców informacją i sygnałem na temat ich własnej postawy.

W czym pomagają tematyczne zabawki dla dziecka?

  • Wspierają rozwój motoryczny dziecka - ćwiczą sprawność ciała, precyzję ruchów, np warsztat z narzędziami od Little Dutch
  • Wspierają rozwój emocjonalny – dziecko wyraża uczucia, odtwarza emocje, identyfikuje się z innymi
  • Wspierają rozwój intelektualny - dziecko poznaje świat, uczy się nowych rzeczy, zdobywa nowe umiejętności, poznaje różne dziedziny wiedzy, rozwija mowę i słownictwo, np zestaw lekarski
  • Wspierają rozwój społeczny – dziecko uczy się współpracy, działania z rówieśnikami, wyrażania swojego zdania i słuchania pomysłów innych
  • Uczą samodzielności i otwartości na nowe doświadczenia
  • Obrazują prawo przyczynowo-skutkowego
  • Rozwijają wyobraźnię, pozwalają wykazać się pomysłowością i szukać nowych rozwiązań, np kuchnia dla dzieci
  • Potrafią trenować koncentrację, spostrzegawczość, uwagę i cierpliwość

Zabawa w TATĘ

Mali chłopcy lubią bawić się m.in. w dom i rodzinę, w lekarza i przychodnię, sklep, plac budowy, straż pożarną, policję, kierowców taksówek i ciężarówek. Inspiracje czerpią z otoczenia, zasłyszanych rozmów dorosłych, zaobserwowanych sytuacji oraz z bajek i przygód swoich ulubionych bohaterów. Za wzorzec do naśladowania obierają sobie rodziców. Wcielają się w role swoich ojców i w zabawach udają m.in.

  • jazdę samochodem – wymyślają różne trasy, pokonują przeszkody, „grają” sceny zaobserwowane na ulicach i drogach, udają, że stoją w korku, jadą na stację benzynową, na zakupy do sklepu itd.
  • prace budowlane – używając zabawek oraz wyobraźni tworzą place budów, konstruują budowle, jeżdżą koparkami i dźwigami, budują domy, remontują mieszkania
  • majsterkowanie – chcą naprawiać to, co w domu się zepsuło. Sięgają po zabawkowe narzędzia, „na niby” przykręcają śruby, używają młotka itp. Lubią towarzyszyć ojcom podczas tego typu zajęć i równocześnie z nimi wykonywać swoją „pracę”.
  • gotowanie – to nie prawda, że zabawa kuchenką zabawkową czy też wspólne pichcenie z rodzicami w kuchni podoba się tylko dziewczynkom. Chłopcy też chętnie obserwują, poznają wnętrze kuchni i wykonują proste czynności kulinarne pod okiem dorosłych
  • prace domowe typu odkurzanie i pranie również stają się tematem zabaw – m.in. z pomocą atrakcyjnych zabawek imitujących prawdziwe sprzęty domowe
  • profesje rodziców – dzieci chętnie naśladują pracę zawodową swoich rodziców, udają, że tak, jak tata są inżynierami budowy, nauczycielami, informatykami, lekarzami, mechanikami samochodowymi. Bazują na opowieściach i relacjach rodziców oraz codziennych sytuacjach, a scenariusze zabaw uzupełniają o własne pomysły i wyobrażenia

Dla dwulatków i starszych dzieci idealnie sprawdzą się zabawki do odgrywania roli, np kuchnia dla dzieci, którą producenci stworzyli również w „chłopięcej” kolorystyce. Do zabawy w dom czy lekarza, dziecko może zaangażować wszystkich członków rodziny na długie godziny.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz