Jestem nauczycielką, jak mama – mówi 3-letnia dziewczynka, udając, że wypełnia dziennik. Pracuję na komputerze, bo jestem w biurze – opisuje jeszcze inne dziecko.  A Ty co teraz robisz? Robię kaszkę dla dzidziusia, a później muszę mu zmienić pieluszkę – odpowiada kolejna dziewczynka. Przychodzi taki moment, kiedy zabawy tematyczne zaczynają dominować, a dzieci wcielają się w role i naśladują rodziców. Tego typu zabawy są ważne dla rozwoju dziecka i mają wpływ na wiele umiejętności.

Już w 2. roku życia dzieci zaczynają naśladować dorosłych. Obserwują codzienne sytuacje i czynności, a później je odtwarzają i przenoszą na grunt zabawy. Udają, że rozmawiają przez telefon, otwierają drzwi kluczem, myją kubki, mieszają w garnku łyżką, wożą lalki w wózku, karmią misia, chcą założyć szpilki mamy albo ubrać okulary taty. W 3. roku życia zabawy tematyczne stają się bardziej złożone, pojawia się więcej odtwarzanych czynności i sekwencje zdarzeń. „Coraz częściej w zabawach dzieci zaczynają pojawiać się sytuacje i przedmioty wyobrażone” – podaje podręcznik „Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży” pod red. Marii Żebrowskiej. Oznacza to, że gdy dziecku brakuje jakiegoś szczegóły, przedmiotu, dopełniającego zabawę - to zastępuje go inną rzeczą – np. klocki są ziemniakami, książka jest tacą, chusteczka higieniczna pełni rolę kołderki dla misia itd. Uruchamia też wyobraźnię i historie czy sytuacje zaczerpnięte  z rzeczywistości wzbogaca o dodatkowe, wymyślone wątki. Dużo frajdy sprawia wcielanie się w role. Szczególnie chętnie dziecko naśladuje własnych rodziców. Małe dziewczynki podpatrują swoje mamy, starają się odwzorować ruchy, słowa, wykonywane czynności. Sposób, w jaki dziecko się bawi, jest ważną informacją zwrotną dla rodzica – na temat tego, jak wychowuje dziecko, jak się zachowuje, jak odnosi się do innych osób, jakich słów używa, jak reaguje na różne sytuacje.  Może przejrzeć się we własnej córce lub synu niczym w lustrze. Postawa dziecka jest często odbiciem postawy rodzica. Tematyczne zabawki dla dziewczynki sprawdzą się w tym przypadku idealnie.

Jakie są walory zabawek tematycznych?

Zabawki tematyczne oddziałują na wiele obszarów rozwoju – poznawczy, emocjonalny, motoryczny, intelektualny.  Poprzez naśladowanie i wcielanie się w role dziecko:

  • poznaje świat i uczy się nowych rzeczy
  • rozwija mowę, poszerza zasób słownictwa
  • wyraża emocje, okazuje uczucia, rozwija empatię
  • integruje się z rówieśnikami
  • uczy się współpracy, działania zespołowego, otwartości na pomysły innych
  • poznaje prawo przyczynowo-skutkowego
  • rozwija wyobraźnię i kreatywność
  • uczy się samodzielności
  • ćwiczy koncentrację, spostrzegawczość
  • zwiększa sprawność ciała, ćwiczy precyzję ruchów

Zabawa w „kogoś” i w „coś”

Źródeł inspiracji jest wiele, a inwencja twórcza dzieci również wydaje się bezkresna. Im więcej dziecko doświadcza, im więcej sytuacji obserwuje lub bierze w nich udział – tym większe pole do działania w ramach zabawy. Maluchy bawią się m.in. w dom i rodzinę, w szkołę, bibliotekę, sklep, fryzjera, kuchnię, pocztę, piekarnię, kosmetyczkę, w przychodnię i lekarza. Małe dziewczynki lubią m.in.:

  • naśladować opiekę nad dzieckiem

Lalki udają prawdziwego dzidziusia, którego trzeba nakarmić, przewinąć, wziąć na spacer, wykąpać. Jeśli dziewczynka ma młodsze rodzeństwo, to chętnie podpatruje, jak mama opiekuje się maluszkiem, towarzyszy jej podczas różnych czynności pielęgnacyjnych, pomaga, a później naśladuje w ramach zabawy z lalką. Odwzorowuje także zwroty mamy do dzieci, sposób wypowiadania się, kierowania próśb, okazywania radości itp.

  • naśladować gotowanie i inne prace domowe

Dla wielu Maluszków kuchnia dla dzieci to fascynujący świat. Warto więc ich tutaj zaprosić – pokazać tematyczne zabawki dla dziewczynki - kuchenne akcesoria, wytłumaczyć,  do czego służą konkretne sprzęty. Można dać dziecku do zabawy garnki, na których na przykład będzie wystukiwać dźwięki albo zaproponować przesypywanie kaszy z jednej miseczki do drugiej.  Dziewczynki lubią udawać, że np. gotują zupę,  towarzysząc swoim rodzicom, przygotowującym w tym samym czasie posiłek dla rodziny. Wspólne pichcenie, robienie ciasteczek czy sałatek owocowych również dostarcza wiele radości i zabawy. Kompletna kuchnia dla dzieci z pewnością zadowoli każdą dziewczynkę. Oprócz gotowania, dzieci chętnie też naśladują inne czynności domowe, jak np. odkurzanie czy pranie. Pomagają w tym tematyczne zabawki.

  • naśladować zawód, który wykonuje mama

Bez względu na to, czy pracujemy w laboratorium, na poczcie, w szkole czy w biurze – dziecko interesuje się pracą rodziców, powtarza zasłyszane zwroty, chłonie opowieści. Bez względu na to, czy jesteś nauczycielką, lekarką, sprzedawczynią, inżynierem budowlanym, programistką, bibliotekarką, fryzjerką czy farmaceutką – dziecko uchwyci cechy charakterystyczne zawodu i przeniesie w świat swoich zabaw.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz