Kreatywność – to kompetencja, którą dzisiaj bardzo cenią pracodawcy. My, dorośli moglibyśmy się jej uczyć od… małych dzieci, które są otwarte na nowe doświadczenia, chętnie eksperymentują i tworzą, puszczają wodze fantazji i wychodzą z inicjatywą. Warto pielęgnować dziecięcą kreatywność tak, by zaprocentowała w przyszłości.

Dzieci są głodne wrażeń i doświadczeń. Chcą odkrywać, sprawdzać, testować i próbować nowych rzeczy. Wykazują się przy tym sprytem, pomysłowością i inwencją twórczą. Czerpią radość z tworzenia! Są pełne energii, zapału, której my, dorośli moglibyśmy im pozazdrościć. Chętnie zdobywają wiedzę o świecie i uczą się nowych umiejętności.

 Szczególnie w wieku 3-3,5 lat wyobraźnia staje się bardzo żywa i wyrazista. Dziecko może nawet stwarzać sobie wyimaginowanego przyjaciela i towarzysza zabawy. Maluch obserwuje rzeczywistość i czerpie z niej inspiracje. Podejmuje zabawy tematyczne, symboliczne. Naśladuje przy pomocy zabawek różne wydarzenie, wciela się w jakieś osoby, wykorzystuje sytuacje z codziennej rzeczywistości na użytek zabawy i miesza je z fikcyjnym światem. Ale nie tylko kopiuje i odtwarza to, co widzi i słyszy – również tworzy swoje wersje i dodatkowe scenariusze, przekształca historie i zostawia miejsce na własny pomysł.

Walory zabaw i zabawek kreatywnych

Wzmacnianie kreatywności, a nie tłumienie jej, powinno być dla rodzica czymś zupełnie naturalnym. Ma to ważny wpływ na rozwój poznawczy, umysłowy i emocjonalny dziecka. Zabawki kreatywne i aktywności twórcze:

  • rozwijają myślenie abstrakcyjne
  • uczą analizy i syntezy
  • wspierają rozwój poznawczy
  • sprzyjają zdobywaniu wiedzy i nowych doświadczeń
  • ćwiczą sprawność ruchową i koordynację wzrokowo-słuchową
  • trenują cierpliwość, wytrwałość
  • ćwiczą koncentrację, pamięć i uwagę
  • pozwalają wyrażać siebie, swoje emocje i odczucia
  • integrują z grupą
  • zachęcają do wychodzenia z inicjatywą i szukania nieszablonowych rozwiązań
  • pozwalają na realizowanie własnych pomysłów
  • przygotowują do trudniejszych aktywności, jak nauka pisania i czytania

Co pomaga rozwijać kreatywność?

Czytanie książek

Słuchanie o bohaterach i ich przygodach sprawia, że dziecko zdobywa wiedzę, rozwija słownictwo i ćwiczy koncentrację. Czytanie książek dla dzieci pozwala wyrażać emocje i niesamowicie pobudza wyobraźnię, przenosząc czytelnika w inny wymiar, w zupełnie nowe światy.

Lepienie plasteliny, gliny, masy plastycznej, papierowej

Podczas tej aktywności dziecko ćwiczy sprawność rąk i precyzję ruchów, skupia uwagę i trenuje cierpliwość, ale też ma szansę dać upust swojej wyobraźni i stworzyć własne kompozycje.

Rysowanie i malowanie farbami

Wystarczą kredki, pędzel i już mamy dziecięcą ekspresję twórczą. Nawet jeśli pierwsze próby rysowania są nieudolne, a malowanie farbami nastręcza trudności – warto zachęcać dziecko, mobilizować, chwalić, a nie krytykować  i wymagać arcydzieł.

Kolorowanie przedmiotów i ubrań

Dzięki specjalnym kredkom i pisakom można pokolorować koszulkę, piórnik, torebkę czy kuchenny fartuszek.  Dziecko tworzy wyjątkowy, oryginalny produkt i ma przy tym dużo zabawy.

Nawlekanie koralików

Tworzenie korali, bransoletek. Przygotowanie mozaiki – to zadania, które wymagają skupienia i cierpliwości, ale też pozwalają na twórcze działanie. Dziecko wymyśla wzory i kompozycje. Planuje, wyobraża sobie, testuje, próbuje i kreatywnie spędza czas.Tworzenie korali, bransoletek. Przygotowanie mozaiki – to zadania, które wymagają skupienia i cierpliwości, ale też pozwalają na twórcze działanie. Dziecko wymyśla wzory i kompozycje. Planuje, wyobraża sobie, testuje, próbuje i kreatywnie spędza czas.

Zabawa kukiełkami

Zabawa w teatrzyk to wymyślanie, tworzenie scenariusza, wcielanie się w rolę, udawanie aktorów. Liczy się pomysłowość, zmysł obserwacji i własna inicjatywa.

Zabawa piaskiem kinetycznym

W wakacje – piasek z nadmorskiej plaży, a w ciągu roku, w domu można skorzystać z zabawy piaskiem kinetycznym. Nie wysycha, można z niego lepić i tworzyć, co podpowiada dziecięca wyobraźnia.

Zabawy tematyczne

Zabawy tematyczne polegają na wcielaniu się w role, naśladowaniu i korzystaniu z doświadczeń rzeczywistych sytuacji. Dziecko bawi się w lekarza, w sklep, fryzjera, piekarnię. Tworzy dialogi, kreuje zachowania, wymyśla rozwiązania napotykanych trudności. Do tego wszystkiego potrzebna jest wyobraźnia.

Konstruowanie modeli

To mogą być pojazdy, budowle, figury, zwierzęta – wszystko zależy od zainteresowań dziecka. Cel jest taki sam – skonstruować model, połączyć ze sobą elementy, poskręcać wszystkie części.

Budowanie robotów

Miłośnicy motoryzacji mogą samodzielnie zbudować pojazd, który będzie zrobotyzowany. Do stworzenia modelu potrzebnych jest wiele elementów. Całość można sterować np. za pomocą tabletu.

Zabawa pacynkami

Zabawa w teatrzyk to twórcze zajęcie, którego mogą próbować już kilkulatki. Wcielają się w różne role, wymyślają historie i bohaterów, uruchamiając przy tym wyobraźnię.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz